Hoe zit het nu met koffie ?

Het drinken van koffie met cafeïne heeft een beschermend effect op het risico van borstkanker na de menopauze en mogelijk ook op het verminderen van elke vorm van kanker. Koffieconsumptie wordt consequent geassocieerd met lagere percentages leeftijd gerelateerde cognitieve achteruitgang. Vier kopjes per dag vermindert markers van subklinische ontstekingen en verhoogt het LDL ( het goede) cholesterol. De polyfenolen van de koffie beschermen de binnenbekleding van de bloedvaten (endotheel) na een maaltijd. Dit komt waarschijnlijk omdat de oxidatieve stress lager is en er een grotere capaciteit is voor DNA herstel. Kortom, koffie is een belangrijke anti-oxidant.
En op korte termijn? De meeste mensen drinken geen koffie om hun postprandiale hyper -glycemische te beïnvloeden. Neen, ze drinken het omdat ze zich er goed door voelen en hun prestaties verbeteren, omdat ze er een boost van krijgen. Koffie verbetert inderdaad het werkgeheugen en je humeur en laat je geloven dat je een bron van energie hebt !
Een kopje koffie voor het sporten kan de prestaties verbeteren. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, droogt koffie je niet uit. Studies tonen geen verschil in hydratatiestatus aan tussen mensen die koffie, water of andere dranken drinken.
Maar… studies tonen aan dat koffie een slecht effect kan hebben op de slaap als het op het verkeerde moment wordt ingenomen, want het schaadt de afscheiding van melatonine en het vermindert de kwaliteit en kwantiteit van slaap. Dus zeker drie uur voor het slapen geen espresso en niet de hele dag alleen maar koffie. Wees ook zuinig met koffie tijdens de zwangerschap; de caffeine gaat door de  placenta. Koffie geeft een piek in de productie van cortisol, die wat afvlakt als je gewend bent met koffiedrinken. Zit je in een stressvolle periode dan is koffie de oorzaak van een verhoging van het stress hormoon cortisol.
Koffie wordt afgebroken in de lever door een enzyme dat wordt gecodeerd door het CYP1A2-gen. Door een variant van het gen kan het zijn dat je een langzame metabolisatie hebt. Dan blijft cafeïne langer in het bloed en heeft het een sterker effect. Zij zijn degenen die na een half kopje koffie kapot gaan, of na het middaguur geen cafeïne meer hebben als ze die nacht willen slapen.
Teveel koffie is niet goed. Cafeïne werkt door de stof adenosine na te bootsen en zich aan zijn receptoren in zenuwweefsel te binden. Door adenosine te blokkeren, gaat cafeïne slaperigheid tegen en verhoogt het de cognitieve functie, maar het remt ook een ander, nuttiger effect van adenosine: vasodilatatie of verwijding van bloedvaten. Daardoor kan het de bloeddruk verhogen en een effect hebben op hartspierweefsel.
Doe het goed !

Drink het 's ochtends niet meteen.
Cortisol volgt een circadiaans patroon. Vlak voordat je wakker wordt, stijgt de cortisol om je voor te bereiden op de dag. Meteen nadat je wakker wordt, piekt het even opnieuw naar het hoogste niveau van de dag. Koffie drinken als het cortisol hoog is, is niet slim want je gaat meer koffie nodig hebben om een effect te voelen. Wacht even een uurtje na het wakker worden.

Drink koffie als je die niet nodig hebt.
Koffie werkt veel beter als je goed uitgerust bent en de adenosinereceptoren vrij zijn. Koffie helpt vermoeidheid en slaapgebrek in een mum van tijd tegen te gaan maar het is geen goede oplossing voor slaapgebrek.
Welke soort koffie ? Geen idee, maar doe mij maar een espresso !

Publicatie: