De 'text neck'

De feiten: een hoofd weegt ongeveer 6 kilo, maar als je je nek buigt naar voor dan komt er tot 30 kilo gewicht extra op je halswervels. Smartphone gebruikers hangen met hun hoofd gebogen over de telefoon om app-berichten te maken en te versturen, mails te checken, social media te checken en dit gemiddeld 2 tot 4 uur per dag. Deze slechte houding, tegenwoordig aangeduid als 'text neck' geeft aanleiding tot abnormale spierspanningen in de nek, tot snelle degeneratie ( lees: artrose-veranderingen) en soms tot een chirurgische ingreep. Alle weefsels, die langdurig worden op rek gebracht of in een verkeerde houding komen, geraken onstoken. Die onstekingen leiden tot spierletsels, geblokkeerde zenuwen, werervelhernia en het totaal verdwijnen van de normale nek curvatuur. Er komen nog meer problemen. Een slechte stand van het hoofd en de nek vermindert de longcapaciteit met 30%, geeft hoofdpijnklachten, arm- en schouderklachten en hartproblemen.

Je moet je telefoon niet weggooien, maar let wel een beetje op je houding.

Tips:

- Kijk naar beneden met je ogen, je nek hoeft niet zoveel naar voor te buigen.
- Hou je telefoon op ooghoogte, doe je met je PC ook.
- Je kan tijdens het lezen ook je hoofd naar rechts en links bewegen
- Plaats je twee handen in je nek en duw je hoofd tegen je handen, maar bied weerstand. Je kan ook proberen je hoofd naar voor te buigen tegen de weerstand van 2 handen op je voorhoofd.
- Breng die schouders naar achter

Heb je toch klachten, maak dan een afspraak bij de osteopathie. Door maniulatie, mobilisatie en spierrekkingen kunnen een groot deel van de klachten verholpen worden.
Telefoon: 06 14 33 55 53

Publicatie: 6 maart 2020