Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust verbetert de werking van je geheugen en maakt dat je de volgende dag weer meer creatief bent. En wat meer is: je bent fysiek sterker, je sport beter, je gemoedstoestand is beter en je hebt meer energie. Omdat je immuunsysteem het meest actief is als je slaapt wordt je door een goede nachtrust minder ziek en minder vatbaar voor een verkoudheid.

Het slaappatroon in de nacht is niet altijd constant. Er zijn twee vormen van slaap: de non-REM slaap en de REM slaap of droomslaap. De non-REM N2 of diepe slaap zorgt voor het verwijderen van allelei dagelijkse opgestapelde stoffen in de lymfebanen van de hersenen en zorgt dus voor het herstel van het lichaam. Dit type slaap is het meest actief in het eerste deel van de nacht. Een goed slaappatroon baseert zich op het dagelijkse ritme van het lichaam, de biologische klok. Wanneer het lichaam slaap krijgt, dan wordt de productie van adenosine ( slaappromotor hormoon) en melatonine verhoogd en de lichaamstemperatuur begint te zakken.Een tip is om toe te geven aan dit biologische ritme.

Er zijn veel goede tips over slaaphygiene. Enkele extra tips:
- slaap in een frissse, donkere, rustige kamer
- genoeg licht overdag ( meestal in de ochtend) en beperk helder licht ( zeker blauw en groen)als het buiten donker wordt. Er zijn speciale brillen om het computerlicht te dimmen
- probeer in de wintertijd 8 - 9 uur te slapen; in de zomer 7-8 uur
- blijf van je telefoon af na 10 PM
- ga niet slapen met een volle maag, maar ook niet met een lege maag
- in noten zit magnesium en tryptofaan; deze helpen bij het slapen. Dus dit kan voor het slapengaan
- heb je behoefte aan een glaasje wijn om te ontspannen, hou het dan bij 1 glas
- lezen voor je gaat slapen is véél beter dan TV kijken in je slapkamer

Kan je niet goed slapen omdat er pijnklachten zijn in je lichaam of omdat hoofdpijn je stoort, maak dan een afspraak met de osteopathie. Het is ook mogelijk dat door het toepassen van craniale ( schedel) osteopathietechnieken het drainagesysteem van de schedel kan verbeterd worden, waardoor de nachtrust zalverbetern.

Publicatie: 7 januari 2020